20 Julai, 2009

Murid Sekolah Vs Protege MENTOR

aku bukan la peminat mentor yang sangup
mengundi.. aku cuma penonton yang sesekali
mencari sedikit hiburan untuk lepas tekanan
melihat sesuatu untuk memangkin pemikiran..

apa yang menarik minat aku..
murid dirotan guru masuk court
pelajaran dah disiplin murid ntah kemana

tapi
protege dirotan, dapat kemenangan
dapat hadiah, galamer, mentor nya plak terus naik saham
alangkah bagus
kalau lah yang menonton mentor
mengambil iktibar dan pengajaran
tindakan guru bukan mendera tetapi mengajar
dinasihat dengan mulut (warning) tak di endah

murid sekarang ramai yang bermasalah,
lagi teruk dari zaman 2000 kebawah
zaman aku tuh dah kira teruk..
buli gadoh... tapi still takut n hormat cikgu

ntah silap dimana,
nak kata murid, dia tak dpat didikan penuh
nak kata guru, pengajaranya terhad
sapa yang salah? tak lain tak bukan Mak n Ayah

teringat di zaman aku balaja
sekolah rendah dan menengah
kata ayah aku " tak dapat asrama atau tak ada asrama jangan mintak sekolah tu"
kata mak aku plak
masa hari first day blaja and tiap kali perjumpaan ibubapa gan guru
"cikgu, kalau anak saya malas, degil, tak buat kije cikgu rotan lah, pukul lah, janji jagan patah atau mati sudah"
kekadang ada time ada gak malas buat kije sekolah, kena rotan, berbirat tangan..
mak aku tengok n tanya apasal..
ingatkan nak taruk ubat..
lepas cerita lagi teruk kena sebat...


........................
Kerana Mereka aku Hidup
KeranaNYA aku bernyawa
Kerana impian aku gagahkan diri
Kerana prinsip aku bertekad
Kerana mimpi aku gembira
Comments
1 Comments

1 ulasan:

yeeeed berkata...

tapi betull..
murid sekarang dah ramaitak hormat cikgu...
sbb tu la makin banyak kes skarang ni..
punca dier ilmu tak berkat sbb tak hormat cikgu..

Catat Ulasan

free to talk...