24 November, 2011

Coretan Aku?

Assalamualaikum..
apa khabar semua?
entry kali bertajuk Coretan Aku?
apa kena ngam coretan aku?
xda apa pun sebenarnya...
cuma mungkin ada yg tertanya mn aku cilok
hehe aku x cilok memana pun...
kalau ada yang aku copy..
aku akn letak backlink or kredit

kalau yang aku punya..
itu adalah dtang dari idea..
datang dari minda..
kalau dulu aku suak menulis
dalam suasana yang riuh..
kalau sunyi aku tak dapat berkarya
sekarang x kira masa...
ada saje idea.. tpi bergantung pd mood

suka aku nyatakan..
aku bukan penyajak...
aku bukan penyair
bukan juga pemuisi
aku hanya suka
bermain dengan kata-kata
bukan untuk ku lontarkan pada sesiapa
tapi aku cuma luahkan apa dari hati aku..
apa dari perasaan aku..




........................
Kerana Mereka aku Hidup
KeranaNYA aku bernyawa
Kerana impian aku gagahkan diri
Kerana prinsip aku bertekad
Kerana mimpi aku gembira

13 November, 2011

Dari jiwa rasa..

Saban hari laluan hidup ini
makin mencabar..
makin banyak dugaan
seringkali aku termenung
mengapakah aku harus laluinya
aku kelu tanpa petanda

kadang-kadang...
saban malam aku terpikir..
adakah ini natijah pilihanku..
sukar untuk ku temui jawapan..
atau mungkin...
aku semakin jauh dariNYA?

ya...
mungkin itu satu penyebab..
mungkin juga kerna keegoan
mungkin juga kerna hati..
atau mungkin doa dari hati
yang aku sakiti tanpa ku sedari..

ya Tuhan....
aku bukan mengeluh
tentang nasib...
aku bukan mengeluh
dengan dugaan...

aku cuma...
ingin mencari erti..
ingin mencari punca..
kenapakah ini terjadi padaku..
kerna aku merasakan aku tidak mampu
untuk melalui dugaan ini...

Ya Rabbi...
andai benar seperti yang dikhabarkan..
engkau beri lah aku kekuatan..
engkau berilah aku petunjuk..
supaya aku dapat menyisihkan diri ini
dari sesuatu..
yang tak mampu aku hadapi..

........................
Kerana Mereka aku Hidup
KeranaNYA aku bernyawa
Kerana impian aku gagahkan diri
Kerana prinsip aku bertekad
Kerana mimpi aku gembira

18 Oktober, 2011

Ini dari Hati...

pernah dulu suatu masa
aku bisikkan pada hati..
saat dan tika ini..
aku tak mahu...
bersungguh mencari..
aku cuma mahu..
bersungguh dengan cita-cita..
namun sekiranya diperjalanan..
mengejar cita-cita ini
Ianya muncul menyapa..
aku takkan menolak...
aku terima sebagai
anugerah dari illahi...

dalam diam aku terkedu
hati aku terpaku..
tanpa ku sedari dia datang
datang secara tiba-tiba
datang.. terus menapak dihati
tanpa sedikit aku menduga

aku cuba mencari kebenaran..
di sebalik kemunculannya..
adakah ini hanya ilusi aku?
adakah ini mainan perasaanku?

bermingu otak ini berputar
mencari akan jawapan..
tetapi semuanya gagal
sehinggalah hati ini bersuara
itu bukanlah ilusi..
itu bukanlah mainan perasaan
itulah rasa terbit dari hati..

selama ini..
pandangan mataku boleh tertipu..
mulut ini bisa berbohong..
perasaanku mampu berilusi..
tapi hatiku ini tidak pernah begitu..
rasa yang terbit kali ini..
hampir sama seperti dulu
amat unik..
ianya bisa buat aku selesa..
bisa buat perasaan ini tenang
kadangkala bisa buat aku gelisah
bisa juga buat hati ini resah..

pada mu ya Rabb...
aku berserah dan memohon..
jika benar ini anugerahmu..
kau kuatkanlah hati ini..
kau cekalkan jiwa ini..
supaya tiada melebihi cintaku padaMU..
supaya aku kental hadapi dugaanMU..


........................
Kerana Mereka aku Hidup
KeranaNYA aku bernyawa
Kerana impian aku gagahkan diri
Kerana prinsip aku bertekad
Kerana mimpi aku gembira

07 Oktober, 2011

Aku tak pasti

saat ku terjaga dari tidur
ku teringatkan dirimu
lenakah tidurmu semalam?
sihatkah kamu hari ini?
terdetik suara hati..
adakah dia seperi ku
sering teringat padaku
entah aku tak pasti

saat aku ku berdoa
aku terkenangkan dirimu
aku titipkan doa
semoga kamu sihat..
semoga kamu beroleh ketenangan
hatiku bertanya lagi
adakah dia seperti aku?
berdoa untuk aku?
entah aku pun tak pasti

saat aku termenung di jendela
bayangan wajahmu menjelma lagi
aku merinduimu..
aku merindui gelak tawa mu
hati ini bersuara lagi
adakah dia merindui aku?
entah aku masih jua tak pasti

saat mata mahu terlena
igauanku padamu muncul
adakah hari ini baik untukmu
adakah hari ini bahagia buatmu
adakah kamu seperti aku
entah aku aku pun tak pasti


apa yang aku pasti
aku akan senantiasa
ingat padumu
merindu padamu...
ku berharap bila aku tiada..
kamu akan merindui aku kembali.
........................
Kerana Mereka aku Hidup
KeranaNYA aku bernyawa
Kerana impian aku gagahkan diri
Kerana prinsip aku bertekad
Kerana mimpi aku gembira

06 Oktober, 2011

kenangan itu


kenangan lalu datang mengusik
membelah kesunyian malam
alangkah indahya andai
ianya satu realiti...
alangkah damainya hati ini


tapi....

ianya ternyata mimpi
ternyata fantasi
datang mengunjung tika sepi
kadang-kadang datangnya
membawa bahagia
kadang-kadang mengoyak
luka lama..

aku kaku dengan kenangan itu
aku buntu dengan kenangan itu
seingat aku
ianya telah kulipat
sekecil mungkin,
nun jauh kesudut hati
ku lempar dan ku sematkan..

namun...
apakan dayaku
sunyi dan sepi
menerjah jiwa dan minda
memaksa aku membukanya
walau sekuat mana ku tahan
aku tewas..
tewas dengan kenangan..

ku berdoa padamu ya Rab
berilah aku kekuatan..
berilah aku ketenangan..
agar kenangan itu berlalu..
agar fantasi itu hilang..


berganti dengan realiti yang hakiki
........................
Kerana Mereka aku Hidup
KeranaNYA aku bernyawa
Kerana impian aku gagahkan diri
Kerana prinsip aku bertekad
Kerana mimpi aku gembira

21 Ogos, 2011

aku ada benda nak citer


apakah logo ini?
aku ada sesuatu nk citer berkait ngam logo ni
logo ni nostalgic giler bgi aku... 
hehe... tungguu...................


........................
Kerana Mereka aku Hidup
KeranaNYA aku bernyawa
Kerana impian aku gagahkan diri
Kerana prinsip aku bertekad
Kerana mimpi aku gembira

01 Ogos, 2011

Selamat Menyambut kedatangan Ramadan

Sempena Hari Pertama Ramadhan 1432 hijriah.. Aku ucapkan selamat berpusa pada semua yang beragama Islam..

sedikit perkongsian sempena kedatangan bulan yang mulia ini..




Bulan Ramadhan benar-benar memberikan pulangan yang besar dan ibarat pasar untuk dagangan ke akhirat. Ditamsilkan juga seperti tanah yang subur untuk bercucuk tanam menuju ke sana. Perbuatan yang hidup dan cergas di dalam bulan ini dikiaskan seperti hujan April yang turun pada musim bunga. Bulan ini juga merupakan festival yang amat mulia bagi orang-orang yang mengabdikan diri kepada tuhannya. (The Risale-i Nur Collection, Letters, The Twenty-Ninth Letter).

"Hai manusia! Telah datang kepada kamu satu bulan yang mulia, bulan rahmat... dimana bulan ini mewajibkan kamu berpuasa di siang hari dan sukarela bersolat pada malamnya. Barangsiapa yang mendekati Allah dengan melakukan segala amalan sunat di bulan ini akan menerima ganjaran seperti melakukan amalan wajib di lain hari. Ini merupakan bulan kesabaran dan kesabaran itu imbuhannya syurga. Ini juga bulan sedekah dan bulan dimana rezeki orang beriman bertambah..." (Diriwayatkan Ibn Khuzaymah).

Bulan Ramadhan akan mengubah jiwa naluri seseorang. Dari sekaya-kaya menjadi semiskin-miskin kerana memahami bahawa harta itu bukan miliknya malah kepunyaan semua orang. Dirasakan juga dirinya tidaklah merdeka tetapi adalah hamba. Diketahui sekiranya tidak diterima sebarang arahan, tidak akan berupaya melakukan sebarang kerja mudah dan senang ibarat tidak dapat menyentuhkan tangan ke dalam air. 



........................
Kerana Mereka aku Hidup
KeranaNYA aku bernyawa
Kerana impian aku gagahkan diri
Kerana prinsip aku bertekad
Kerana mimpi aku gembira

10 Julai, 2011

sejenak:: bila berfikir tentang Bersih 2.0..

 Assalamualaikum dan salam sejatera

Entri aku kali ini adalah jawapan pada persoalan yang aku letak kat FB. Secara jelas aku nak bagitau aku "Menyokong Penuh Bersih" walaupun aku tidak turut serta dalam rally kat KL.. berikut adalah persoalan aku dan jawapannya. (agak panjag sedikit kali ini)

  
Salahkah aku menyokong?

Hati aku berkata aku x bersalah menyokong sesuatu yang menyeru kearah kebaikan. mungkin ada akan berkata aku menyokong pertubuhan/perhimpunan haram. jawapan mudah Bersih bukan persatuan ia adalah kempen maka ianya bukan pertubuhan (jadi buka pertubuhan haram lah), perhimpunan haram adalah dibawah ordinan darurat yang mana kuasanya terletak kepada seorang menteri dalam negeri dan timbalan menteri. yang mana boleh keluarkan arahan samada berteraskan akal atau nafsu.(sedar x sedar kita masih darurat sebenarnya). aku juga tidak salah menyokong kerana aku mempunyai kepentingan peribadi keran aku akan mula membuang undi pertama aku pada PRU13 nanti.. jadi aku x mahu undi aku nanti diekploitasikan.

apakah yang aku sokong?

aku menyokong apa yang dituntut oleh Kempen Bersih 2.0


TUNTUTAN 1 : Bersihkan senarai Pengundi.

seperti semua tahu maklumat pengundi tidak bersih. ada yang mati masih berada dalam senarai pemilih. ada yang satu rumah mempunyai berpuluh penghuni. perkara begini menimbulkan syak kerana buat apa disimpan senarai kalau pemilik indentiti tidak wujud.

TUNTUTAN 2 : Mereformasikan Undi Pos.

reformasikan undi pos bukan bermakna hapuskan undi pos tapi biarlah undi itu melibatkan mana2 anggotan yang bertugas sahaja. lagipun undi pos ini adalah tidak telus. seperti kata bapa saudara (anggota keselamatan) "undi sudah pun ditandakan oleh pegawai, pegawai panggil, sebut no pengenalan pangkat kemudian pegawai itu terus masukkan kertas undi dlam beg undi pos" itulah yang dinyatakan beliau. maka sudah terang undi ini tidak telus. lagpun biasanya undi pos lambat sampai. kadang2 undi pos juga dilencongkan ketempat mereka hampir kalah.

TUNTUTAN 3 : Guna Dakwat Kekal Dalam Pilihan Raya.

guna dakwat kekal sudah di amalkan oleh negara lain. lagipun ini sebagai satu kaedah sebagai tanda bahawa seseorang itu telah mengundi dan tidak mengundi menggunakan identiti orang yang tidak wujud. Tedengar jugak kerajaan nak gunkan kaedah biometric. Kaedah scan mykad kat cam kat bank? Ni lagi menyussahkan dan mengkayakan kroni.
 
TUNTUTAN 4 : Akses Media Bebas & Adil.

Media arus perdana berat sebelah, sampaikan aku dah muak tengok berita kat tv, aki dah muak baca berita harian, baca utusan, Bila ada jer pengudian media arus perdana terus berkempen untu kerajaan.

TUNTUTAN 5 : Tempoh Berkempen Sekurang-Kurangnya 21 Hari.

Yang ni aku takleh komen banyak . tapi bagi aku ia adil untuk semua memandangkan kerajaan berkempen melalaui televisyen sebelum penamaan lagi.

TUNTUTAN 6 : Kukuhkan Institusi Awam.

Instutusi awan telah rapuh. Kehakiman juga telah rapuh keran seharusnya badan ini hendaklah menjaga keseimbangan kuasa antara badan eksekutif dan badan perundangan. Badan ini jugak hendaklah memastikan tiada penyalahgunaan kuasa badan eksekutif

TUNTUTAN 7 : Hentikan Rasuah.

Yang x perlu bagtau.. semua dah tahu

TUNTUTAN 8: Hentikan Politik Kotor

Teramat kotor sekarang ini. Inilagh terjadi bila agama dipisahkan dari poltik
  

adakah aku menyokong agenda tersembunyi?

Aku tidak menyokong mana2 agenda tersembunyi keran dalam Bersih jelas ianya bukan agenda tersembunyi tapi agenda yang 8 itu sahaja. Dalam rally tiada berlaku perang pun yang ada hanya provokasi dari pihak polis.

 adakah aku khianat pada pemerintah?

Bagi aku menyokong rally bersih x khianat pada pemerintah. Tapi lebih bersifat menyedarkan mereka. Sudah diajak berunding diam atau terbuka tetapi meraka tetap degil dan berkeras. Kuasa yang diberi datangnya dari rakyat. Rakyat yang membayar cukai yang dijadikan sebagai duit saku mereka dan ramai lagi yang membayar cukai. Ada juga yang bertannya  x syukur ker apa kerajaan buat selama ni? Jawapan aku mudah syukur aku pada rezeki Allah dan sewajibnya kerajaan memberi segala macam kemudahan kepada rakyat kerana itu tuntutan wajib keatas mereka.



adakah aku khianat pada bangsa?

Bagi aku tiada istilah khianat pada bangsa. Walaupun ada terdengar bibit kata melayu bangsat. Yang khianat pada bangsa  adalah mereka bangsa pemerintah. Kerna apa aku kata khianat? Banyak sudah yang terbukti di depan mata.. banyak suadah terbukti di internet. Yang menelan harta Negara adalah meraka.  Sedangakan rmai lagi anak bangsa yang merempat, anak bangsa yang x mempunyai pekerjaan, anak bangsa yang tercicir. Aku kah khianat pada mereka? Tepuk dada tanyalah hati. Buka minda sucikan jiwa. Kamu akan tahu jawapannya

Seperti Puisi A Samad Said
“Kerana nikmat amat lama berkuasa,
kuasa pun seolah menjadi hartanya”.

........................
Kerana Mereka aku Hidup
KeranaNYA aku bernyawa
Kerana impian aku gagahkan diri
Kerana prinsip aku bertekad
Kerana mimpi aku gembira

01 Julai, 2011

Tiba-tiba jer aku teringat lagu.. "Tangan yang Mengapai"

Assalamualaikum n salam sejahtera




entri aku ni berkenaan tiba2 jer aku teringat akan lagu "tangan yang mengapai" lagu ni berkaitan dengan kes penderaan.. lagu ni gak kerap dimainkan di TV masa aku masih sekolah rendah.. liriknya siap aku hafal dan selalu jugak aku nyanyi atas basikal or dalam perjalanan ke sekolah.. al maklum lah sekolah dalm 2 Km dari umah.. aku pun x tau camner boleh tiba-tiba teringat pasal lagu nih.. try search kat en gugel.. tapi x jumpa yang original.. jumpa yang di record balik... tapi ok la dari xda langsung..

Video skali ngam lirik... 
video



ni link video kt youtube <click here>

........................
Kerana Mereka aku Hidup
KeranaNYA aku bernyawa
Kerana impian aku gagahkan diri
Kerana prinsip aku bertekad
Kerana mimpi aku gembira

23 Jun, 2011

Antara status aku Di FB part 2

hehe aku guna " my status history application" nak retrieve balik status yang pernah aku post kat FB. aku nak kumpul kan status aku dlm satu tempat..




they win this war... but remember, your journey still long.. if you still don't change your attitude and your system, anyhow your will be collapsed at the end (Mon, 11 Apr 2011 05:52:48 GMT)

insyallah cepat atau lambat hikmah kita akan rasai.. kekadang kita semasa dalam kurnian nikmatNya selalu alpa..sesungguhnya allah itu maha adil dan maha pengasih dalam merencana sesuatu.. (Thu, 17 Mar 2011 11:34:45 GMT)

I am still got habit stay awake at night till morning.. my past job responsibility influence all angle point in my life. It very hard to release it.. (Wed, 16 Mar 2011 01:06:53 GMT)

“we cannot direct the wind but we can adjust our sail.” Ertinya, walaupun kita tidak boleh menentukan takdir yang menimpa tetapi kita diberi kuasa oleh-Nya untuk mentadbir diri kita. :genta-rasa.com
(Wed, 09 Mar 2011 12:14:58 GMT)

Previously I am always said that my sadness for myself my happiness are share with others, but now some of my friend said that I should share everything with them.. (Sun, 06 Mar 2011 18:17:21 GMT)

carilah HIKMAH dlm stiap ketentuan Allah,supaya timbul rasa k'sabaran & k'syukuran...
stiap yg payah itu psti ad K'SNANGAN,stiap k'sbaran itu psti ad GANJARAN...
Jika ssuatu d'tkdirkn utk kte,tiada spe yg bole mberi HALANGAN,
...nmun jika ssuatu itu bkn dtkdirkn utk kte pasti xkn dpt wlaupn sudh dlm GENGGAMAN
(Sat, 05 Mar 2011 16:39:17 GMT)

Cantik itu relatif dan sangat subjektif. Beauty is in the eye of the beholder,
(Mon, 28 Feb 2011 20:36:50 GMT)

it suit on me.. "Easy to offer free advice,tough to follow it- by 3 idiots" (Sun, 27 Feb 2011 20:45:27 GMT)

M Fauzi forget it!! do whatever you think is right but for sure not to harms other or break any rule..
(Fri, 18 Feb 2011 12:04:39 GMT)

to get move on.. I need to analysis my own principle in all of view.. Deep in my soul it hard to breaks its but for sure we need to sacrifice to gain something for victory.. either if we choose fallback or we choose retreat we need to bring along our hardship as a guide to plan something.. Everything I do got my own reason. I will not put my own life based on fate and doesn't want my own principle blocking my way
(Sat, 15 Jan 2011 23:54:50 GMT)

M Fauzi tried to be best as i am... It hard to pull out my strength deep in my heart n mind
(Mon, 22 Nov 2010 14:51:34 GMT)

if i choose retreat.. it doesn't mean i give up.. those word bring different meaning but for other people view it look same.. (Sat, 30 Oct 2010 17:15:30 GMT)

hidup berprinsip tuh hebat pada yang memahaminya, "kekadang untuk teruskan kehidupan kita terpaksa melanggar prinsip tapi bukan bermakna kehidupan itu mati sekiranya kita masih berpegang padanya"
(Wed, 20 Oct 2010 21:49:42 GMT)

harta.. pangkat.. wanita.. hanya satu medium dalam mencari BAHAGIA.. belum tentu hidup kamu bahagia jika dilimpahi harta.. belum tentu hidup kamu bahagia di kelilingi wanita... dan belum tentu hidup kamu bahagia jika tinggi pangkat.. dan belum tentu kamu bahagia sekiranya kamu ader kesemua tanpa adanya keimanan.. (Fri, 08 Oct 2010 22:54:54 GMT)

If you work hard you will be good worker..
If you work smart you will be good manager...
If you work samrt and hard you will be good leader..
choose which one you want to be... (Mon, 20 Sep 2010 12:26:08 GMT)

" we are technical guy and front-line support for after sale services... Never bring down our moral support.. Don't let we bring our disappointed on customer, if your think our moral not important be ready to lose the customer" (Fri, 30 Jul 2010 03:56:19 GMT)

Being a leader isn't not about ability. It's about responsibility. You"re not just responsible for making a good decisions. You have to be responsible for the bad ones. You got to ready to make the shitty call. It's just that you're used to winning.. and you're not really a leader until you've lost.... (Sun, 18 Jul 2010 17:14:46 GMT)

"Perkara yang telah ditakdir untukku pasti aku dapat walaupun aku lari daripadanya, dan perkara yang ditakdirkan bukan untukku pasti tidak dapat walaupun aku bersusah payah untuk mendapatkannya" - Abu Hazim Al Makki(Aulia)
Allah berfirman: ”Sesungguhnya Aku tidak akan mengubah nasib suatu kaum,
hingga mereka mengubah dengan dirinya sendiri.” (Tue, 22 Jun 2010 20:20:49 GMT)

untuk merealisasikan impian agar menjadi kenyataan adalah satu situasi yang agak sukar kerna ianya memerlukan pengorbanan yang amat besar...bkn hanya semata2 mengharapkan segala2nya menjelma di depan mata tanpa berusaha dan berikhtiar....
(Tue, 08 Jun 2010 20:28:16 GMT)

walau bagaimana pandangan mereka terhadap anda.. itu bukan masalah... siapa anda dihati mereka... itu tidak penting.. Yang penting bagaimana anda menerima kritikan untuk membina diri... buka hati... buka minda... setiap kritikan walau releven atau tidak ia cukup penting... (Tue, 25 May 2010 19:28:19 GMT)

perasaan itu adalah anugerah Allah swt buat semua hamba-Nya... justeru itu belajarlah menghargai perasaan kita terlebih dahulu sebelum berusaha untuk menghargai perasaan orang lain.....
(Mon, 24 May 2010 16:24:09 GMT)

kita kena memahami situasi org lain...jgn terlalu mengharapkan org lain tue menjadi seperti kita....itu kejam namanya...biarlah mereka dgn cara mereka dan kita dgn cara kita...dlm masa yang sama kita wujudkan rasa mesra sesama kita tanpa dibayangi dan dibelenggu rasa prasangka yg mempu mengundang pelbagai cerita dan duka nestapa.... (Sun, 16 May 2010 01:50:36 GMT)

berguru dengan alam perlu kepekaan, berguru dengan kehidupan perlukan kekentalan berguru dengan guru perlukan kesababaran (Sat, 24 Apr 2010 12:43:27 GMT)

Soalan: KENAPA UJIAN SEBERAT INI ?Jawapan: " Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya."-Surah Al-Baqarah ayat 286 Untuk berjaya, Anda harus mampu berbicara; untuk berbicara, anda harus percaya diri; untuk percaya diri, anda harus memimpin diri sendiri.
(Thu, 15 Apr 2010 23:01:11 GMT)

Yesterday Is exprienced..Today is reality, tomorrow is mystery ... let bygone be bygone.. the life must go on.. (Wed, 10 Mar 2010 17:21:09 GMT)

M Fauzi mood minggu ini.. berkabung kesihan dengan statement rakan ku " kesetiaan di semaikan telah dipersiakan" (Mon, 15 Feb 2010 21:52:27 GMT)

Bila kamu bahagia dan kamu berada diatas landasan agama teruskan, jika kamu berduka dan kamu masih dilandasan agama, sabar kerna kebahagian akan tiba jua.. bila kamu bahagia tapi tapi tersasar landasan agama, ubahlah kerna kebahgian kamu itu mainan dunia yang sia-sia (Mon, 08 Feb 2010 16:38:22 GMT)

what meaning of white rose?? someone ask for real white rose as gift (Wed, 06 Jan 2010 12:26:12 GMT)

Apabila menasihati sahabat: Lebik baik berbalah dihadapan dari putus hubungan, bercakap secara sindiran lebiah baik dari berterang-terangan dan menulis surat lebih baik dari bercakap, semua itu lebih baik dari pikul kesalahannya, iaitu berdiam diri (Wed, 09 Dec 2009 13:12:29 GMT)

"Jika seseorang hadir dalam hidup kamu dan menjadi sebahagian daripada kamu, tetapi atas sebab tertentu dia terpaksa pergi, jangan terlalu sedih, terimalah kenyataan itu dan sekurang-kurangnya dia pernah membahagiakan kamu." (Sat, 05 Dec 2009 14:39:13 GMT)

M Fauzi Jangan sesekali menggadai prinsip, demi untuk mendapat dunia yang mengiurkan
(Sat, 05 Dec 2009 06:40:03 GMT)

Do i good worker? do i honest i work? do i respondsible? i dont know.. still confuse.. coz i am in rebel mode.. (Sun, 15 Nov 2009 21:03:38 GMT)

bukan kerna kecantikan aku jatuh cinta, bukan kerna harta aku jatuh hati... apa yang membuatkan aku tertarik cukup sukar untuk aku tafsir dan terjemah melalui kata-kata..namun ku harap dia lah anugerah Allah untuk Ku (Tue, 04 Aug 2009 07:22:02 GMT)

kekadang nak maju aku harus pandang kedepan.. tetapi sesekali harus melihat kebelakang sebagai panduan (Sun, 12 Jul 2009 14:27:27 GMT)

........................
Kerana Mereka aku Hidup
KeranaNYA aku bernyawa
Kerana impian aku gagahkan diri
Kerana prinsip aku bertekad
Kerana mimpi aku gembira

08 Jun, 2011

Oh Carol

Oh Carol I Am But a Fool
Darling I Love Though You Treat Me Cruel
You Hurt Me And You Make Me Cry
But If You Leave Me
I Will Surely Die
Darling There Will Never Be Another
'Cause I Love You So
Don't Ever Leave Me
Say You'll Never Go
I Will Always Want
You For My Sweet Heart
No Matter What You Do
Oh Carol I'm Still In Love With You
Oh Carol I Am But a Fool
Darling I Love Though You Treat Me Cruel
You Hurt Me And You Make Me Cry
But If You Leave Me I Will Surely Die
Darling There Will Never Be Another
'Cause I Love You So Don't Ever Leave Me
Say You'll Never Go I Will Always Want
You For My Sweet Heart No Matter What You Do
Oh Carol I'm Still In Love With You


........................
Kerana Mereka aku Hidup
KeranaNYA aku bernyawa
Kerana impian aku gagahkan diri
Kerana prinsip aku bertekad
Kerana mimpi aku gembira

01 Mei, 2011

Everything Got a reason.

to get move on.. I need to analysis my own principle in all of view.. Deep in my soul it hard to breaks its but for sure we need to sacrifice to gain something for victory.. either if we choose fallback or we choose retreat we need to bring along our hardship as a guide to plan something.. Everything I do got my own reason. I will not put my own life based on fate and doesn't want my own principle blocking my way.. I had a faith every goodness will return back to me..
........................
Kerana Mereka aku Hidup
KeranaNYA aku bernyawa
Kerana impian aku gagahkan diri
Kerana prinsip aku bertekad
Kerana mimpi aku gembira

Antara status aku Di FB



ni antara status post aku kt FB.. bila aku bosan or idea tetiba muncul..

Renungan| dalam kehidupan kekadang bila kita berjaya mencapai kejayaan, kita juga akan merasa peritnya kekalahan dan kehilangan. walau sehebat mana pun kejayaan dan walau seperit mana pun kekalahan dan kehilangan, jangan sesekali kamu kehilangan kepercayaan kepadaNYA, kerna ianya satu khazanah yang paling berharga yang kamu miliki..
02 April at 08:20

Jikalau kamu seringkali tercari-cari rasa nikmat ketenangan dan kebebasan, sesekali cuba kamu terjun dalam kesibukan ditengah kota.. pada ketika itu kamu akan mengerti betapa nikmat itu telah kamu rasai sebelum itu.. dan jika kamu ingin menghayati nikmatnya luangkan masa di sejadah dan sujud kepadaNya..
01 April at 04:04

benar kata orang hidup ini umpama roda.. ada masa bawah.. ada masa atas.. tapi roda hidupku berputar terlalu laju.. sesaat berada dibawah.. sesaat berada diatas.. aku x pasti bila ia nya kan berhenti.. ku masih mencuba untuk hentikannya seketika pada tempat yang terbaik walaupun aku terasa amat lelah ketika ini
11 March at 04:51
Previously I am always said that my sadness for myself my happiness are share with others, but now some of my friend said that I should share everything with them..
07 March at 01:17

dalam masalah hidup aku kurang gemar mencari sebab akan sesuatu kerna bimbang sekiranya berulang aku jadikan sebab itu sebagai alasan.. aku gemar mencari hikmah akan sesuatu perkara.. tapi dalam masalah kerja aku mencari sebab kerana hikmahnya adalah ilmu dan pengalaman..
04 March at 05:16

"My job task is my Art, Even though I am technical/engineering guy.. I called it Art of engineering"
25 February at 07:18



........................
Kerana Mereka aku Hidup
KeranaNYA aku bernyawa
Kerana impian aku gagahkan diri
Kerana prinsip aku bertekad
Kerana mimpi aku gembira

28 April, 2011

Kenapa Entry aku kurang?

hurm..
kenapa entry aku kurang yang menjadikan aku punya blog cam usang? jawapannya mudah.. aku menulis bila mood aku ada.. itu jer.. kekadang ilham untuk menulis ada tapi mood mengarang xda.. kekadang mood ada ilham xda plak.. so keduanya memainkan peranan penting dlam setiap entry aku.. aku jugak menulis bila aku rasakan aku ada sesuatu nak di kongsikan yang mana aku x dpat nak bercerita pada teman2 rapat.. more pada luahan rasa.. itu sebab entry aku kurang...



........................
Kerana Mereka aku Hidup
KeranaNYA aku bernyawa
Kerana impian aku gagahkan diri
Kerana prinsip aku bertekad
Kerana mimpi aku gembira

19 April, 2011

Enjit-Enjit Semut , Siapa Sakit Naik Atas

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Enjit-Enjit Semut , Siapa Sakit Naik Atas
Enjit-Enjit Semut , Siapa Sakit Naik Atas
Enjit-Enjit Semut , Siapa Sakit Naik Atas
Enjit-Enjit Semut , Siapa Sakit , Naik Atas

aku x tahu permainan ini berasal dari mana, tapi yang aku tahu aku pernah main mende alah nih.. heheh..  kenapa aku tulis entry nih? bukan kerana cerita "hantu kak limah"  tapi aku terlintas sejenak bila dengar komen apek pada maharaja lawak minggu 2 "prinsip dia mudah kalau kita x pernah rasa sakit, kita x pernah rasa nikmat sihat.. enjit-enjit semut"
kalau kita imbas kembali permainan nih.. selagi x sakit selagi tuh jugak kita x pindah ke atas dan tangan kat atas kita akan terus mencubit sehingga kita rasa sakit.. dan juga mencubit dengan kemas untuk mengelak kita naik atas.. terdapat beberapa falsafah disebalik permainan nih yang aku nampak boleh kita terapkan dlam kehidupan sekarang.. dulu aku x nampak..

1) kita hanya akan cuba untuk berubah apabila kita merasakan keperitan dalam hidup. selagi x sakit selagi itu kita hanyut berada dibawah

2) bila kita dalam kesusahan atau keperitan kita, kita harus bangkit dan berusaha untuk keatas walaupun jalannya terlalu perit.. jangan cepat mengalah

3) kita x selama-lamanya diatas dan x selama-lamanya berada dalam keselesaan. keselesaan yang kita miliki kadangkala tanpa disedari kita menindas orang lain,sekiranya menindas orang lain.. kita juga akan merasa sakitnya orang yang ditindas.. diatas kita kena pandang kebawah kerna mungkin di satu masa itu kedudukan kita..

ini aku punya view la.. kerana apa yang sekekeliling berlaku dalam itu aku pada masa ini sama lebih kurang sama dlam permainan ini.. sesama kita teliti abstrak permainan kita pada masa kita kecil.. apa yang cuba disampaikan sebenarnya, kerna pada masa dulu kita belum mencapai tahap untuk berfikir maksud tersirat akan sesuatu, mungkin ini yang aku nampak dan mungkin lain yang kamu nampak..

Enjit-Enjit Semut , Siapa Sakit Naik Atas
Enjit-Enjit Semut , kalau tak sakit duduk bawah
Enjit-Enjit Semut , Siapa Sakit Naik Atas
Enjit-Enjit Semut , dunia ini bukan mudah
Enjit-Enjit Semut , Siapa Sakit Naik Atas
Enjit-Enjit Semut , kalau nak kena tabah.


........................
Kerana Mereka aku Hidup
KeranaNYA aku bernyawa
Kerana impian aku gagahkan diri
Kerana prinsip aku bertekad
Kerana mimpi aku gembira

05 April, 2011

aku dan diriku

jika tampak aku kecil...
jangan pijak aku...
kerna aku bisa jadi duri..
kelak luka kaki kamu..
jika kamu dan aku tidak sehaluan..
jangan herdik aku...
kerna aku bisa jadi PA system..
punyai telinga juga mulut..
jika aku tersasar..
jangan halang aku..
kerna aku bisa merempuh kamu...
jangan biarkan aku...
kelak diriku akan musnah..
tapi tinggal lah disisiku..
bimbing lah aku...
jika aku rosak..
jangan buang aku..
jangan biarkan aku...
carikan kan ku penawar..
jika aku diam...
jangan ingat aku bodoh..
jika aku berundur..
jangan pikir aku kalah..
aku pergi mengatur strategi

........................

Kerana Mereka aku Hidup

KeranaNYA aku bernyawa

Kerana impian aku gagahkan diri

Kerana prinsip aku bertekad

Kerana mimpi aku gembira

26 Mac, 2011

Dimanakah puncak cinta??


Andainya aku bertanya,padamu tentang bahgia.
.dimana nilai setia,
Dimanakah puncak cinta..hahaha

M Fauzi M Tahir
andai ku punya jawapan untukmu..
sudah ku jeritkan di puncak gunung..
namun jawapan itu hanya untuk diriku..
bahagia itu ada dalam kehidupan aku..
nilai setia ku terlampau tinggi untuk dicapai..
...dimanakah puncak cinta?
ada bertakhta di dalam jiwa..

Bila aku berpantun

Sedap sungguh buah nanas,
Buat makan buka puasa,
Jangan dipandang ringgit dan emas,
Tapis dahulu budi bahasa
ringgit dan emas tinggi nilainya
namun tak setara budi bahasa
dalam kalam tertulis sudah tentangnya
runtuh akhlak badan binasa

Jangan dipandang ringgit dan emas,
Tapis dahulu budi bahasa,
Segak manis berpakaian kemas,
Jujur setia sepanjang masa.




  • berpakaian kemas bukan ukuran
    jujur setia dari hati..
    biar lekeh pada pandangan
    asal janji terpatri mati..







  • Mohd Zamrie

    biar lekeh pada pandangan
    asal janji terpatri mati
    usah dkenangan pd kenangan
    kalu dah x suke dia akn lari....hahahha






  • usah dikenang pada kenangan
    kerna yang tak sudi mesti lari
    hidup ini biarlah ber pedoman
    agar bersyukur nikmat diberi..
  • 28 Februari, 2011

    aku tak tau tajuk...

    saat mentari melabuh tirai..
    tamat lah episod terang..
    separuh perjalanan hidup
    bermula la episode gelap..

    kelam.. kabur..
    kalau dikampung..
    berteman kan unggas..
    cengkerik.. melagukan
    dodoian..

    tapi disini..
    lain ceritanya..
    manusia masih lagi..
    berkeliaran mencari sesuap nasi..
    atau segengam emas..
    kerja halal, kerja haram..
    semua beroperasi..

    yang kedengaran..
    hanya hiruk pikuk..
    haiwan besi.. jeritan music..


    ........................
    Kerana Mereka aku Hidup
    KeranaNYA aku bernyawa
    Kerana impian aku gagahkan diri
    Kerana prinsip aku bertekad
    Kerana mimpi aku gembira

    24 Februari, 2011

    " sorry I am not gentlement enough"

    assalamualaikum..

    post kali ni adalah rentetan dri posting aku kat FB
    pasal apa aku cakap aku x cukup gentle??
    pasal aku x berani nak ekspresi kan isi ati aku..
    sesekali terasa diri mcm penakut..
    pasal kerja, x puas ati, what ever jenis aku berani..
    tapi bila sampai perkara untu aku ckap "sy sukakan awak"
    aku jadi takut...malu..
    malu adalah normal..
    takut itu plak x normal asasnya..
    asas ketakutan aku adalah aku takut dia menjauh diri..
    aku tak tau nak buat camner..
    segala petunjuk aku dah cr..
    adakah pilihan aku itu betul..
    sampai tahap isthikarah..
    tapi tindakan akhir untuk bertanya jer belum...
    kekdang terasa cemburu..
    tapi cemburu pada bukan yang ada ikatan
    bukan sesuatu yang elok..
    tak tahu sampai bila aku akan terus menyimpan...
    semakin ari semakin ramai yang mengintai peluang dengan dia..
    tapi aku terus membisu..
    jikalau berbual sekalipun aku x pernah sentuh isu ni..
    adakah aku hanya akan berakhir dengan hanya melihat
    melihat dari jauh.. aku pun x pasti..
    segalanya boleh berlaku..



    ........................
    Kerana Mereka aku Hidup
    KeranaNYA aku bernyawa
    Kerana impian aku gagahkan diri
    Kerana prinsip aku bertekad
    Kerana mimpi aku gembira