02 Oktober, 2009

Pekerja, Mesin dan Majikan

Pertama sekali aku nak ucapkan Selamat Hari Raya, Maaf Zahir Batin..
kali ini aku bukan nak bercakap pasal raya...
walaupun raya aku dalam lewat 5 tahun kebelakangan ini amat unik..
amat bermakna bagi aku..

kali ini aku nak merapu
pasal Aku = pekerja..
pasal Mereka =Majikan..
pasal Sekelilingku =Mesin..

bagi aku definisi pekerja adalah
melaksana tugas sehingga siap..
aset sesebuah company
bertanggungjawab pada kerja dan amanah..
dan yang penting dapat payment..
manusia yang mempunyai emosi..

Majikan adalah yang menggaji pekerja..
memiliki menjana pendapatan melalui pekerja dan mesin..
dan yang penting walayu cmner sesak dan nazak company..
payment gaji, kebajikan pekerja harus dijaga..

Mesin plak satu alat yang dikendalikan pekerja
tiada akal yang tahu cuma logic.. true/false..
perlukan kebajikan (maintanance)
emosi plak tak sehebat manusia..
juga aset company

apa aku nak bagi tau kat sini pekerja dan mesin..
melakukan konsep yang sama..
menjalankan kerja namun berbeza cara..
pekerja bekerja menggunakan akal.., tenaga dan kudrat
mesin plak hanya tenaga (akal nyer datang dari manusia)
pekerja bukan mesin..
bila pekerja mogok boleh lagi timbang tara..
tapi bila mesin yang mogok.
stanby kertas ringgit yang banyak..

Dalam company majikan berhak..
keatas pekerja dan mesin..
bila2 masa boleh di tendang..
namun jangan lupa..
pekerja dan mesin berkuasa menetang majikan..
umpama 2 vs 1

Mesej aku nak sampai cuma Aku Pekerja..
Aku bukan Mesin..
Tapi aku Adalah Aset
Mesin Juga Aset..




........................
Kerana Mereka aku Hidup
KeranaNYA aku bernyawa
Kerana impian aku gagahkan diri
Kerana prinsip aku bertekad
Kerana mimpi aku gembira
Comments
1 Comments

1 ulasan:

amal berkata...

betul2..aku sokong ko nye kenyataan tuh...

Catat Ulasan

free to talk...